KNAPP stärker sin position trots en tuff marknad

Press Release: Publicerad på in Nyheter

Efter flera år av hög tillväxt fortsätter logistikjätten KNAPP att generera solida resultat under sitt senaste verksamhetsår. Trots svåra ekonomiska förhållanden över hela världen har orderböckerna varit välfyllda, bl.a. i kraft av framgångsrika samarbeten med nordiska kunder som Kicks, Farmasiet och FTZ.

För räkenskapsåret 2023/2024 har KNAPP AG rapporterat en omsättning på 1,8 miljarder euro jämfört med 1,96 miljarder euro föregående år. I Sverige finns logistikjätten som leverantör av automatiserade lagringslösningar på några av de mest moderna distributionscentraler med en kundlista som bl.a. inkluderar Dagab, Elgiganten och Apoteket.

I en tid då företag ställs inför utmaningar som geopolitisk osäkerhet, inflation och brist på arbetskraft, är tillförlitliga partnerskap och holistiska systemlösningar viktigare än någonsin, förklarar CEO för KNAPP, Gerald Hofer: ”Vi är en grupp som skapar intelligenta systemlösningar genom att bygga en bro mellan branschkunskap och teknologi i världsklass. Det är kärnan i en motståndskraftig leveranskedja och avgörande för framgång.”

Generellt sett är bra lägen för logistikcentra idag synonymt med höga kostnader och låg tillgänglighet. Därför väljer många företag att uppdatera och optimera sina befintliga siter istället för att etablera sig på nytt. Nya långsiktiga projekt för internationella kunder som Würth-gruppen, Zalando och den amerikanska stormarknadskedjan Kroger omfattar därför både uppförande av nya anläggningar och modernisering av befintliga system. Inom båda områdena finns stora vinster att göra, inte minst tack vare viktiga bidrag till ökad hållbarhet.

Med en kontinuerlig utveckling av KNAPPS internationella nätverk – speciellt vad gäller utökad service och livstidssupport – sätter företaget handling bakom målet att sätta kundens behov i centrum för allt företaget gör. ”Våra kunder kan vara säkra på att vi tar väl hand om deras system – även på lång sikt”, betonar Gerald Hofer.

Tillväxt i Europa, Latinamerika och Australien

Trots en internationell marknad präglad av hård konkurrens säkrade KNAPP AG en orderingång på 2,12 miljarder euro under året, vilket har resulterat i ett rörelseresultat före skatt på 161 miljoner euro (föregående år: 173 miljoner euro).

I Europa upplevde koncernen hög orderingång inom alla delar av kärnverksamheten, med modebranschen som en av årets höjdpunkter. Bestsellergruppen var således en av kunderna som investerade i ett toppmodernt och internationellt orienterat logistikcenter med en heltäckande automationslösning från KNAPP.

Tillväxten var också stabil i Asien och Latinamerika, där Brasiliens största mode- och livsstilsvarumärken som C&A och Lojas Renner valde KNAPP som affärspartner. I Australien kunde KNAPP också njuta av tillväxt med kunder som stormarknadskedjan Woolworths och återförsäljaren Super Retail Group, vilket bidrog avsevärt till de totala intäkterna.

Intelligent integrerade innovationer

KNAPP har ambitioner att forma framtiden för intern logistik med sina innovativa lösningar. Företagets COO Franz Mathi förklarar hur det ska förhållas: ”Enligt min mening handlar det inte om att ha ett recept som passar alla, utan snarare om att ha ett brett utbud av tekniska ingredienser tillgängliga, som vi sedan sätter ihop och förbereder en lösning specifikt för den specifika kunden – oavsett vilken utmaning du står inför.”

Intelligent integration innebär också att analysera och bemästra de komplexa utmaningar som företag står inför idag och att skörda de många fördelarna med ett automatiserat system. KNAPP har visat detta inom dagligvaruhandeln, där deras RUNPICK-teknologi används för att uppnå betydande effektivitetsvinster i butiksleveranser. Innovativa lösningar är också ett viktigt satsningsområde och här är ett av exemplen utvecklingen av marknadens första skyttelsystem för matbutikens frysvaror.

En annan av årets milstolpar för KNAPP har varit etableringen av automatisk pocketförvaring med AutoPocket-systemet hos den litauiska läkemedelsgrossisten Limedika. Innan detta projekt användes AutoPocket endast inom mode och detaljhandel. Det nya systemet hos Limedika är därmed banbrytande inom läkemedelssektorn och öppnar helt nya möjligheter för effektiv flerkanalsdistribution av läkemedelsprodukter. ”Vårt tillvägagångssätt är att tänka i termer av kompletta lösningar och processer som skapar verkligt mervärde för företag och för samhället”, förklarar Franz Mathi.

En stabil partner för alla intressenter

Med den oförutsägbara dynamiken som många sektorer står inför är stabilitet viktigare än någonsin. ”Basen för tillväxt är alltid en stabil grund”, betonar KNAPP:s CFO, Christian Grabner.

För KNAPP innebär det också att vara en pålitlig partner för sina anställda. Under flera år har företagets tillväxt resulterat i en hög efterfrågan på specialiserad arbetskraft. I slutet av mars 2024 hade KNAPP AG 7 705 anställda världen över, varav 4 122 var anställda i Österrike. Internationell rekrytering spelar dock en allt viktigare roll, varför KNAPP är aktiva i många lokala initiativ och satsar kontinuerligt lokalt på medarbetarutveckling och vidareutbildning.

”Det positiva engagemanget hos våra medarbetare hjälper oss att göra oss till en speciell arbetsplats, precis som det gör det möjligt för oss att sätta höga prestationer som vår standard – en hög standard till förmån för våra kunder”, avslutar Christian Grabner.