DSV väljer KNAPP för en omnikanal-lösning för mode och sport

Press Release: Veröffentlicht am in Fashion, Retail

DSV väljer KNAPP för en omnikanal-lösning för mode och sport

Den internationella 3PL-aktören DSV tar ytterligare ett steg mot automatisering och har gett KNAPP uppdraget att leverera en omnikanal-lösning till deras nya distributionscenter i Venlo, Nederländerna. Utrustade med denna lösning är DSV redo att möta den ständigt ökande efterfrågan på e-handel och B2B-affärer som ställs på deras kunder inom mode- och sportbranschen.

Kortare ledtider, digitalisering och flera försäljningskanaler ställer krav på detaljhandeln att erbjuda marknadsanpassade och smidiga lösningar för leveranskedjan. 3PL-aktören DSV löser dessa utmaningar och hjälper sina kunder från mode- och sportbranschen att få konkurrensfördelar. DSV valde att KNAPP’s automationsteknologi och mjukvara för lager till sin nya konstruktion på DSV-siten i Venlo, Nederländerna.

Omnikanal-lösning med skyttelteknologi

Omnikanal-lösningen består av ett lagersystem baserat på OSR Shuttle Evo-teknologi, som hanterar beställningar gjorda i butik och online. Skyttelsystemet hämtar gods till de anställda vid plockstationerna, som sedan utför kundorder enligt gods-till-person-principen. Arbetsstationerna i Pick-it-Easy-serien är ergonomiskt utformade, där varje arbetsstation har tillgång till alla gods på lagret. På värdeadderande servicestationer får enskilda kundordrar pricken över i:et innan förpackningen automatiskt förseglas för leverans och tar den snabbaste vägen till sina mottagare.

Över 200 lager för detaljhandel och mode över hela världen

DSV har mer än 200 lager för olika industrier runt om i världen. Den höga graden av automatisering och förtroendet för kombinationen av KNAPP-teknologi och mjukvara var avgörande faktorer för att lägga beställningen hos KNAPP. ”I vår nya lageruppsättning använder vi toppmodern och innovativ lagerautomation för att möta de specifika kraven och behoven hos våra kunder och deras kunder. Genom att inkludera de nya automatiserade processerna och ’gods-till-person’-metoderna ökar vi effektiviteten, särskilt genom att kunna ägna vår professionella personals resurser till de mest komplexa uppgifterna på lagret och låta de automatiserade lösningarna ta hand om de enkla. , säger Peter van der Maas, Executive Vice President, DSV.

Johannes Holas, Vice President Fashion Solutions, KNAPP AG, tillägger: ”Tillsammans med DSV utvecklade vi den mest flexibla designen för att perfekt passa kraven för omnikanal. Systemet måste vara flexibelt för förändringar i försäljningskanalerna och samtidigt säkerställa maximal effektivitet. Tack vare de enastående insatserna från DSV- och KNAPP-projektteamen kunde vi genomföra detta projekt i god tid trots pandemin.” Systemet startade sin drift i oktober 2021.

KNAPP är partner för omnikanal-logistik

Inom logistiken är det en speciell utmaning att utföra såväl butiksorder som onlineaffärer eftersom många olika processer, såsom lagring, plockning, returer, mervärdestjänster, paketering och utskick, måste passa perfekt in i varandra. Med den sömlösa integrationen av mjukvara och ledande materialhanteringsteknik gör KNAPP-gruppen det möjligt för företag att göra skillnad i servicenivån till sina kunder.

Om KNAPP
KNAPP är ett ledande teknikföretag och tillhandahåller intelligenta lösningar för distribution och produktion. Tillsammans med dotterbolaget Dürkopp Fördertechnik GmbH i Bielefeld inkluderar KNAPP-gruppens kunder kända modemärken som Hugo Boss, Olymp, Zalando, Parfum Christian Dior, Esprit och Marc Cain.

Om DSV Global Transport and Logistics
DSV tillhandahåller och hanterar supply chain-lösningar för tusentals företag varje dag – från det lilla familjeföretaget till det stora globala företaget. DSV:s räckvidd är global, men närvaron är lokal och nära sina kunder. 75 000 anställda i mer än 90 länder arbetar passionerat för att leverera fantastiska kundupplevelser och tjänster av hög kvalitet. Läs mer på www.dsv.com/en-nl