ASICS – håller formen för framtiden

Kundcase: Veröffentlicht am in Retail

55 000 par löparskor per dag

ASICS grundades 1949 och är ett sportvarumärke med målet att kämpa för fördelarna med rörelse på kroppen och sinnet. Det är därför företaget heter ASICS som står för “Anima Sana In Corpore Sano”, eller ett sunt sinne i en sund kropp. Dess automatiserade distributionscenter i Garons i södra Frankrike hjälper företaget att leverera på detta mål: Upp till 55 000 par skor lämnar distributionscentret varje dag, vilket hjälper till att hålla världen i rörelse. Med det nya automatiserade distributionscentret håller ASICS sin leveranskedja i form för framtiden.  Den skalbara automationslösningen lämnar gott om utrymme för ASICS att växa i framtiden.

Pålitlighet och framtida tillväxt

ASICS står för innovation och ansvarstagande, gentemot både kunder och anställda. Automationsprojektet syftade till att ge perfekt service för kunderna och optimala arbetsförhållanden för de anställda i distributionscentret. Lagerprestanda och effektivitet var också nyckelkrav. Det skickas 100 000 artiklar per dag under högsäsong på våren och runt jul, samtidigt som lagret hålls i drift under resten av året. Det nya distributionscentret skulle vara en nyckellänk i ASICS leveranskedja och på ett tillförlitligt sätt driva företagets tillväxt.

Förbättra services för B2B kunder
Bekväm och ergonomisk arbetsplats för anställda
Kapacitet att hantera upp till 100 000 artiklar vid högsäsong
Hållbara lösningar som minskat utsläpp och miljöpåverkam
Förbättrad operativ effektivitet
Skalbar med en stabil grund för framtida tillväxt
Kompatibelt med ASICS Warehouse Management System
automated-warehouse-asics

Vi letade efter en pålitlig automationslösning som är lätt att underhålla, mycket stabil och tillräckligt flexibel för att stödja oss när vi växer. KNAPP-systemet uppfyllde alla våra krav.

Yann Bourgeon
Maintenance and Facility Manager, ASICS

Att automatisera våra processer har gett oss större kontroll över våra materialflöden, och det gör också informationen mer tillförlitlig.

Maider Thicoipe
Operational Support Manager, ASICS

Effektiva processer och skräddarsydda tjänster

Hur möjliggörs hög prestanda och skräddarsydd service för B2B-kunder i sju europeiska länder? Genom att kombinera beprövad automationsteknik, skräddarsydd mjukvara och effektiva processer som exakt matchar ASICS krav.

En sportsko tar en resa: KNAPP-lösningen i korthet

Hur fungerar Garons lagerprocesser? Vart tar ett par sportskor vägen och vad händer med det på vägen från goods-in till butiksleverans? Följ med på resan.

1 Leverans och goods-in
Varorna levereras i bulk i ytterkartonger och förvaras i ett statiskt höglagersystem. Upp till 55 000 par skor levereras varje dag, tillsammans med annan sportutrustning.

2 Dekantering & Ompackning i lagringsbehållare

Det finns 6 varuinlämningsplatser där anställda packar om skokartongerna och sportkläderna i lagringsbehållare, redo att förvaras i det automatiska lagersystemet. Varje lagringsbehållare rymmer 8 par skor – detta ger perfekt förvaringstäthet.

3 Förvaring i det automatiska lagringssystemet

Transportörsystemet tar lagringsbehållarna till det automatiska lagringssystemet OSR Shuttle™ Evo. OSR Shuttle™ Evo är den senaste generationen av våra skyttelsystem med högsta prestanda, systemstabilitet och lagringstäthet. Det centrala lagringssystemet har för närvarande fyra racklinesystem med 64 nivåer och 38 000 förvaringsplatser. Vid behov kan ytterligare ett racklinesystem med 9 500 förvaringsplatser läggas till. Behållarna förvaras dubbelt djupt för att få ut det mesta av det tillgängliga utrymmet: Systemet är fyllt till 97 procent av sin kapacitet.

4 KiSoft ger transparens

Det finns cirka 150 000 sportskor och sportartiklar i centrallagersystemet. Men exakt var är varje föremål? Hur många finns i lager och vilka storlekar? Kan alla beställningar fyllas som planerat, och vad är status för varje skyttel? Är arbetsbelastningen jämnt fördelad mellan arbetsstationerna? Den intelligenta allt-i-ett-mjukvaran KiSoft vet allt detta och mer. All prestandadata och annan information är lätt tillgänglig både på kontrollstationen och på bärbara surfplattor.

5 Orderstart & Kartonguppställare

Två kartongstorlekar används i lagret för olika orderstorlekar: Två kartonguppställare förbereder kartongerna och ser till att plockytan aldrig tar slut. Maskinerna reser 800 kartonger i timmen. En fraktetikett är också applicerad på kartongerna i detta område. Den innehåller all information som är relevant för beställningen och säkerställer att kartongen rör sig genom lagret effektivt och på rätt väg.

6 Ergonomisk orderhantering

Arbeta smartare, inte hårdare. Detta är sloganen för våra Pick-it-Easy arbetsstationer. Beställningar behandlas enligt gods-till-person-principen: Arbetsplatserna kombinerar ergonomisk design med optimal prestanda och felfri orderhantering. ASICS använder fem av dessa avancerade Pick-it-Easy-arbetsstationer för en trevlig arbetsmiljö. Varje timme kan cirka 2 500 artiklar behandlas samtidigt på dessa arbetsstationer.

7 Mervärdestjänster

Efter att ha plockat på Pick-it-Easy-arbetsstationerna går fraktkartongerna vidare till Value Added Service-området (VAS). För B2B-kunder finns flera tjänster tillgängliga här, som att ha annonsmaterial eller specifika tulldokument inlagda. Konsolidering med stora kartonger från höglager sker också här.

8 Dokument & Kartongförsegling

Efter bearbetning i VAS-området skrivs följesedlar och packlistor ut och läggs automatiskt till den sista kartongen som hör till en leverans. Kartongerna stängs sedan automatiskt, höga kartonger förkortas. Detta säkrar varorna på plats och sparar såväl förpackningsmaterial som utrymme i leveransfordonet. Fraktetiketten appliceras även här.

warehouse-forklift-goods-in-asics
automated-warehouse-osr-shuttle-knapp-asics
automated-osr-shuttle-knapp-asics
kisoft-analytics-desktop
automated-conveyor-streamline-knapp-asics
warehouse-automated-picking-stations-asics
warehouse-storage-goods-delivery-asics
warehouse-automated-storage-forklift-asics

Resultat av automationen

50 % prestationsökning per anställd
100 % snabbare hantering av brådskande beställningar
90 % färre fel
98 % systemtillgänglighet

Att arbeta med KNAPP innebär att arbeta med proffs. Vi kunde nå våra mål snabbare än väntat och har nu till och med överträffat våra prestationsmål. Med den nya lösningen kan vi svara på marknadens krav mycket bättre.”

Cyril Leblond
Logistics Manager, ASICS

Se filmen här