Effektiva lösningar för matgrossister

Vi förenklar och gör det bekvämt att distribuera och sälja livsmedel. Eftersom varje företag är unikt fokuserar vi på att uppfylla just dina behov. Vi ser till att ni kan erbjuda en trevlig användarupplevelse och bra service, både i butik och online.

Nya affärsmodeller har blivit alltmer viktiga: omnichannel, multikanal, sömlös handel och stadssamverkan.

Med detta menas dygnet runt-onlineshopping och flexibla koncept för last mile. Därtill växer behovet av obemannade butikslösningar och hållbar hantering av returvaror.

Vi erbjuder intelligenta automationslösningar för att optimera alla process- och värdekedjor. Inget paket är komplett utan modern programvara, inklusive tillämpningar inom artificiell intelligens.

Vi är rätt partner för:

  • Onlineförsäljning av livsmedel
  • Lösningar för livsmedelsförsäljning i städer
  • Omnichannelförsäljning av livsmedel
  • Robotteknik inom livsmedelsindustrin
  • Fysiska livsmedelsbutiker
  • Hållbar hantering av returvaror

Har vi fångat ditt intresse? Ta en snabb titt på våra lösningar och kunder.

man med matkasse

Livsmedelsförsäljning Online
Färska matvaror på ett klick

Lösningar för framgångsrik livsmedelsförsäljning online

handla mat online med mobilen

Med vårt breda produktutbud, hyllade service och flexibla last mile-lösningar möter vi de höga förväntningar som behövs för en framgångsrik e-handel.

Vi har många års erfarenhet av att hantera plockning av enskilda artiklar, vilket är avgörande för att lyckas med matlogsitik.

Vårt e-handelskoncept för livsmedelsförsäljning är anpassningsbart och kan växa i takt med ditt företag. Vi erbjuder beprövade teknologier och automationslösningar för att optimera processerna och säkerställa effektivitet och lönsamhet.

Oavsett om det handlar om Central Fulfillment Center (CFC), Micro FulFilment Center (MFC) eller Suburban Fulfilment Center (SFC), har vi lösningar som passar alla behov.

Modern programvara för flexibla last mile koncept

Genom att använda modern programvara och tillämpningar inom artificiell intelligens kan vi optimera plockningen och säkerställa en perfekt koordinering med avgångstider.

Vi strävar efter att erbjuda samma dag leverans och expressleverans för att möta kundernas behov och förväntningar.

Vårt koncept New Urban Logistics hjälper matgrossister att anpassa sina urbana omnichannel-nätverk efter lokala behov.

Höjdpunkter

  • Flexibilitet och lönsamhet
  • Skonsam hantering av produkter genom korrekta sekvenser
  • Programvara från början till slut
  • Leverans samma dag och expressleverans
  • Plockning med perfekt samordnad och avgångstider

Fördelar

  • 24/7 Online-Shopping
  • Bästa kvalitet och färska produkter
  • Snabb och enkel hemleverans eller avhämtning

Central Matlogistik med Automation för REWE

REWE har investerat i ett automatiserat uppfyllningscenter (SFC) i Köln. Tack vare den innovativa automationslösningen levereras hela sortimentet av varor färskt till kunden i bästa kvalitet. Beställningar anländer bekvämt till kundens dörr samma dag eller nästa dag eller kan hämtas upp vid en upphämtningsplats.

0

Kvadratmeter

0

Artiklar

0

Temperaturzoner

0

Plockningar per timme per arbetsstation

0

Beställningar per dag

0

Orderrader

0

Enheter per dag

0

Lagringsplatser i OSR Shuttle™ Evo

0

Levereras samma dag

Perfekta E-handelsprocesser

Vår E-Grocer CFC-lösning erbjuder en perfekt kombination av manuella och automatiska processer.

Detta resulterar inte bara i snabb orderbehandling, utan också minskade kostnader och ledtider för beställningar. Tack vare sekvensering efter kund och optimala leveransvägar kommer matvarorna fram till kundernas hem snabbt och färskt.

Högautomatiserade processer hanterar varsamt över 20,000 produkter. Dessutom upprätthålls kylkedjan i alla områden. När det kommer till leveranser är det viktigt att planera rutt på bästa sätt.

Höjdpunkter

  • Evo Shuttle för lagring och plockning av färska och hållbara varor
  • Evo Shuttle för sekvensering, konsolidering och leverans
  • Pick-it-Easy arbetsstationer för ergonomisk och effektiv plockning av matvaror
  • Dolly loader för helt automatisk stapling av orderbehållare enligt optimal leveransrutt

Micro Fulfillment Center (MFC): Automatiserat miniatyr lager direkt i butiken

Med E-Grocer MFC (Micro Fulfillment Center) och vår partner Takeoff Technologies tillhandahåller vi en e-handelslösning specifikt anpassad för matgrossister i stadsområden.

Denna nyckelfärdiga produkt möjliggör en snabb uppstart till en låg kostnad. En direkt koppling till butiken innebär att konsumenter har tillgång till hela produktsortimentet för sina onlinebeställningar.

Beställningar behandlas snabbt tack vare en smart kombination av manuella och automatiserade processer, vilket gör att beställningarna är redo för upphämtning eller leverans inom 30 minuter.

Dessutom hålls kostnaderna för the last mile jämförelsevis låga.

Med E-Grocer MFC har vi introducerat en standardiserad modulär produkt på marknaden. Matgrossister kan uppnå effektiv hantering av e-handel på bara några veckor.

Fördelar

  • Nyckelfärdig produkt för snabb start
  • Låga startkostnader
  • Utrymmeseffektiv, flexibel, skalbar
  • 13 veckors installationstid
  • Använder befintlig infrastruktur
plockstation ehandel matlogistik
ehandel matlogistik
plockning av ehandelsorder matgrossist

Robotbaserad stormarknad: MFC hos Sedanos

Sedanos är en av de ledande lokala livsmedelsbutikerna i Miami, Florida, och en av våra första kunder som implementerade en MFC med oss.

Genom att investera i en MFC har Sedanos underlättat för sina kunder och gjort det bekvämare än någonsin att handla. Hjärtat i lösningen är vår Evo Shuttle.

Lösningen är ett mycket flexibelt, utrymmeseffektivt lager- och plocksystem som kan skalas upp efter ordervolymerna. Pick-it-Easy-arbetsstationerna länkar samman shuttlesystemet och medarbetarna.

Vid de ergonomiska arbetsstationerna spelar användarvänligheten en viktig roll. Det höjer både plockningsprestandan och plockningskvaliteten, vilket säkerställer att rätt artiklar alltid hamnar i rätt shoppingväska.

Kundorder är redo att skickas eller hämtas inom 30 minuter.

Höjdpunkter

  • Evo Shuttle
  • Pick-it-Easy Arbetsstationer
  • Open Shuttles AMR Robot
  • 13 veckors installationstid
  • Använder befintlig infrastruktur

Alternativ för last mile

MFC:erna bearbetar automatiskt 80% av artikelsortimentet, medan de återstående 20%, som omfattar mycket specifika artiklar och färskvaror som ost och kött, bearbetas i butikerna.

Intermarché erbjuder sina kunder följande alternativ för the last milen:

  • Hämtning på trottoaren vid valfri butik
  • Förvaringsskåp 24/7
  • Hemleverans
  • Platsbesparande förvaring
  • Produktiv plockning
  • Pålitligt system

Fördelar

  • Platsbesparande lagring
  • Produktiv plockning
  • Pålitligt system
  • Korta utbildningstider
  • Låg investeringskostnad

Stadsnätverk, Logistik och Automation
Framtida logistikkoncept är inom räckhåll

Urban logistik är nyckeln till framgång för matgrossister

data nätverk uppkopplad

Vi skapar smarta nya lösningar för stadsområden genom vårt koncept New Urban Logistics.

Uppgiften är att integrera människor, processer och information och att erbjuda flexibla lösningar för the last mile som är skräddarsydda för din verksamhet .

Våra intelligenta teknologier hjälper livsmedelbutiker att vara en del av den urbana samhällsutveckligen och att tillsammans med andra nyckelkomponenter utforma det perfekta stadsnätverk.

I vår bransch blir det viktigare och viktigare att tänka i nätverk. Nätverken är fulla av möjligheter och kommer att erbjuda ännu mer flexibilitet i framtiden.

Vice President Food Retail Solutions, KNAPP Systemintegration GmbH
Rudolf Hansl
Vice President Food Retail Solutions, KNAPP Systemintegration GmbH

RetailStore: Förvandlar shopping till en upplevelse

Vårt koncept i butiken, RetailStore, kombinerar det bästa av fysiska och onlinebutiker. Vi skapar en unik kundupplevelse precis vid försäljningspunkten.

Hjärtat i detta är ett intelligent plockningssystem, som lagrar och hanterar ett omfattande sortiment av varor i ett utrymmeseffektivt och stöldsäkert utrymme. Lösningen kompletteras med funktioner som interaktiva skärmar.

KNAPP är en pålitlig partner som har stöttat oss från idé till teknisk implementering, och som fortsätter att erbjuda support. Vi vet från KNAPPs internationella position att vår lösning står sig mot de bästa i världen.

Andreas Höcher Managing Director, Kreisler GmbH
Andreas Höcher
Managing Director, Kreisler GmbH
kreisler shop kontaktlös butik
obemannad butiksupplevelse
obemannad butik

Kontaktlös butiksbesök, öppet dygnet runt

I södra Steiermark erbjuder gourmetbutiken Kreisler en försmak av framtiden utan väntetider.

Företaget är den första digitala återförsäljaren av gourmetprodukter där kunder kan handla regionala produkter i en kontaktlös miljö.

Vår RetailStore förenar fördelarna med traditionell butikshandel och e-handel, ett omnichannel-koncept som ger kunderna en helt ny köpupplevelse. Kunderna väljer sina produkter på en pekskärm och lägger dem i en virtuell varukorg. De betalar sedan och mottar sina inköp.

Själva shoppingupplevelsen är mycket enkel. När beställningen är lagd sköts alla komplicerade processer som är inblandade i uppfyllandet automatiskt i bakgrunden.

Höjdpunkter

  • Helautomatisk lösning
  • 400 lokala produkter
  • 200 meter automatiska kyldiskar
  • Fyra orderterminaler
  • Kontaktlös betalning
  • Uthämtningsskåp tillgängliga dygnet runt
  • Stöldskydd
  • Digital skyltning

Omnichannel Logistik
När samtliga försäljningskanaler är sammanlänkade

 

Smart intralogistik gör sömlös handel en verklighet

ehandel livsmedel omnikanal

Omnichannel är ett system för alla affärskanaler. Ett lager kan med fördel hantera både processerna för e-handel och processerna för leverans till butik, samt kombinerade processer.

Beroende på vilket segment som behöver mer kapacitet reagerar detta koncept flexibelt på förändrade ordervolymer. Trots skillnaderna i den slutliga förpackningsformen behövs bara ett centrallager med Evo Shuttle. På så sätt kan synergier utnyttjas på bästa sätt. Beroende på kundens krav erbjuder vi en hel- eller halvautomatisk lösning.

Arbetsstationer för goods-to-person utgör länken mellan människor och maskiner. De är anpassningsbara och minskar ansträngande, monotona arbetsuppgifter. Samtidigt ger de bästa möjliga orderuppfyllelse och höjer leverans- och servicekvaliteten. Vid arbetsstationerna kan små kvantiteter plockas direkt i fickorna, och butiksvänliga pallar eller rullcontainrar kan packas manuellt.

Vår omnikanallösning finns också som ett helautomatiskt koncept. Våra robotar hanterar processerna, där RUNPICK packar pallarna för butiksleverans och Pick-it-Easy Robot plockar orderna för e-handel.

Fördelar med omnichannel logistik

  • All processer hanteras i ett och samma lager
  • En heltäckande lösning för alla försäljningskanaler
  • Förvarar hela sortimentet i ett enda lager
  • Plockar individuella artiklar samt förpackningar
  • Reducerar kostnaderna och sparar utrymme
  • Drar nytta av synergieffekter

FAST Picking

Automationslösningar för distributionscenter och matgrossister

Hemligheten bakom fulla hyllor

barn och förälder handlar tomater

Frukostbullen från ditt lokala bageri, ingredienserna till helgens middag eller redskapen för vårstädningen. Allt vi behöver i vardagen hittar vi i våra närliggande stormarknader. Men vad händer bakom kulisserna för att hålla hyllorna fyllda?

Våra lösningar för matgrossister är idealiskt anpassade för att möta stormarknadernas krav och inkluderar allt från halvautomatiska till fullt automatiserade koncept. Varje butik, oavsett om det är en ICA butik eller en Coop butik, har individuella krav på orderuppfyllelse.

Följande kriterier spelar en roll:

  • Butiksvänlig leverans:
    Optimerad för butikernas layout och flöden
  • Kundspecifik sekvensering:
    Anpassad efter unika kundpreferenser
  • Packningsparametrar

Med Flexible Case Picking och FAST Picking, våra koncept för butiksleverans, erbjuder vi idealiska lösningar för svenska matgrossister.

Skräddarsydda automationslösningar för varje behov

Flexible Case Picking ger matgrossister smidigheten att hantera fluktuationer i verksamheten.

Flexible Case Picking inkluderar:

Evo Shuttle
Pick-it-Easy Case
RUNPICK
Open Shuttles

FAST Picking för snabb, ekonomisk, felfri orderhantering

Den helautomatiserade lösningen FAST Picking möjliggör snabb, ekonomisk och felfri orderhantering i olika standardiserade enheter. Så här fungerar det:

FAST picking så här fungerar det

Höjdpunkter

  • Långsiktigt effektiv automatisering
  • Täckning av hela sortimentet
  • Effektiv lagring och leverans
  • Ergonomisk plockning
  • Optimalt stöd inom B2B-distribution
  • Exakt sekvensering
  • Framtida expansionsmöjligheter

Dagab använder FAST Picking på distributionscenter runt om i Sverige

Dagab Inköp & Logistik AB, en del av Axfood-koncernen, är specialiserade på lagring och leverans av livsmedelsartiklar. För att göra processerna ännu mer ekonomiska och felfria använder Dagab FAST Picking-lösningen för sitt distributionscenter i Jönköping.

Med den helautomatiska lösningen kan de snabbt och effektivt sammanställa orderlistor och hantera det omfattande sortimentet av mejeriprodukter, köttprodukter, frukt och grönsaker. Genom att automatisera hanteringen av standardiserade enheter minskar den fysiska belastningen för medarbetarna.

I lösningen finns där flera nyckelkomponenter. En medarbetare registrerar inkommande gods och använder automatiska pallavlastningsmaskiner för att dekantera och lagra godset i Evo Shuttle-systemet. KiSoft-programvaran säkerställer att plockningen och packningen av varor sker i optimal ordning för snabb och effektiv leverans till butiker. Dessutom används staplings- och palletteringsmaskiner för att automatiskt samla ihop och säkra utgående leveranser till butikerna.

FAST-lösningen innebär en automation av hela processen. All hantering, plockning och packning sköts automatiskt, endast vid in- och utleveranser behövs mänsklig handpåläggning, vilket säkerställer en felfri orderhantering.

Mikael Holmqvist
Managing Director på KNAPP AB

Dagab investerade även nyligen i ett nytt 37 000 kvadratmeter stort distributionscenter i Landskrona för att effektivisera hanteringen av frukt och grönt till butiker över hela landet. För detta center används också FAST Picking. Automationslösningen inkluderar även palleterings- och staplingsmaskiner, plock- och lagringssystemet Evo Shuttle, samt KNAPPs mjukvara KiSoft för optimering av processerna.

Den helautomatiska lösningen säkerställer ett effektivt produktflöde och möjliggör smidiga leveranser utefter butikens layout. Endast vid in- och utleveranser kommer mänsklig handpåläggning att krävas, vilket garanterar en felfri orderhantering.

Vi investerar löpande kraftigt i utvecklingen av våra lösningar. Det är därför extra härligt att få förnyat förtroende att leverera ytterligare en anläggning med världsledande teknik som hjälper Dagab att flytta fram positionerna, säger Mikael Holmqvist.

Hantering av tomma förpackningar
Hållbar logistik för återanvändbara produkter

dricker ur petflaska

Trenden inom dryckesförpackningar går tydligt mot återanvändbara förpackningar. Med våra lösningar för tomma lastbackar sluter vi cirkeln inom livsmedelsindustrin.

Hållbarhet och effektivitet har högsta prioritet: Det börjar med sortering och igenkänning av enskilda flaskor och fortsätter med lagerhantering, rengöring och slutligen till deponering.

RMS: Sortering av flaskor och backar

Genom våra automationslösningar kan vi snabbt sortera de returnerade tomflaskorna, så att de är helt separerade när de återlämnas till producenterna.

Vi kan anpassa automatiseringsgraden exakt efter behov, vilket innebär att lösningarna kan vara manuella, halvautomatiska eller helautomatiska.

Vi har också olika sorteringsalternativ för att möta olika omsättningshastigheter för tomflaskor, backar och andra förpackningar.

Från mottagandet av tomflaskor i returautomaten till hämtning av producenterna – alla processer är transparenta och helt spårbara. Alla processer som sker efter försäljningsstället utformas effektivt och sparar resurser.

Gerd Pirsterer Key Account Manager and expert in empties management, KNAPP Systemintegration GmbH
Gerd Pirsterer
Key Account Manager and expert in empties management, KNAPP Systemintegration GmbH

Fördelarna med RMS

  • Effektiva processer för returhantering
  • Kundspecifika koncept för sortering av flaskor och backar
  • Ergonomiskt utformade arbetsstationer
  • Transparenta och spårbara processer
  • Meningsfull automatisering
  • Snabb och korrekt kreditering av pant

EDEKA Rhein-Rhur och t-log förlitar sig på RMS för hantering av tömda förpackningar

EDEKA Rhein-Rhur och t-log förlitar sig på RMS för hantering av tömda förpackningar. När lösningen infördes på EDEKA år 2010 ansågs den redan vara ett av de mest moderna sorteringsystemen i Europa. Bildigenkänning och robotteknik automatiserade processerna.

De returnerade tömda förpackningarna sorteras snabbt och levereras till dryckestillverkarna som enskilda varianter. Materialflöde, hantering av tömda förpackningar och korrekt bokföring av varor hanteras av programvaran.

Lösningen uppdateras kontinuerligt för att göra tilldelningen av dryckesbackar till områdena ännu snabbare och mer tillförlitlig. Detta gör det också möjligt att spara både tid och kostnader samt manuell efterbearbetning.

Höjdpunkter

  • 80 000 backar per dag
  • 2.2 miljoner backar per månad
  • Effektiv robot för sortering av flaskor
  • Innovativ logotyp- och bildigenkänning
  • Exakt kreditering av insättning
  • Hållbara processer
edeka rms hantering
edeka returhantering
edeka returhantering rms