Bakom varje välavvägd shoppingupplevelse ligger en noga utformad logistiklösning. Oavsett om din verksamhet är inriktad på fysisk handel, omnikanal- eller e-handel, har varje affärsmodell och företag sina unika krav och mål.
Främst behöver framgångsrika lösningar kunna bemästra ett brett spektrum av uppgifter: De bör både kunna navigera toppar under högsäsonger och hantera returer på ett effektivt sätt.
För detta finns det ingen standardlösning, vilket är anledningen till att vi utformar våra lösningar för att passa varje företags individuella behov och krav, så att de matchar önskad prestandanivå, planerad tillväxt och tillgänglig budget.
Vårt uppdrag är att identifiera optimala logistiklösningar för ditt företag så att du kan glädja dina kunder!
Vi specialiserar oss på logistiklösningar för följande sektorer:
- E-handel
- Fysiska butiker
- Omnichannel och multikanalsdetaljhandel
- Distribution av kosmetiska produkter
Lagerhantering och e-handel logistik
Effektiv, pålitlig och automatiserad
Varför väljer allt fler att handla online?
Idag är allting bara ett klick bort: kläder, elektronik, mediciner, mat och till och med reservdelar till traktorer – allt detta utan att behöva lämna bekvämligheten av soffan. E-handeln är enkel och bekväm. Därför föredrar allt fler denna köpmetod – även en växande skara äldre.
Använd intelligent logistik för att infria löften till dina e-handelskunder
Det finns många anledningar till att kunder väljer att handla online. Men i varje köp ingår en återförsäljares tydliga löfte: attraktiva priser, snabb leverans, ett stort sortiment, personanpassade produkter samt bekväma leverans- och upphämtningsalternativ.
Den smarta automatiseringen av logistikprocesser gör att återförsäljare kan hålla de löften som ges till sina kunder, vilket gör att kunderna återvänder.
Automatisering av KICKS nya omnichannel logistik främjar miljardinvestering
För att säkerställa hög effektivitet och flexibilitet i deras tillväxt har KICKS valt att optimera ett nytt nordiskt omnikanalslager i Rosersberg, norr om Stockholm. Distributionscenter helautomatiseras med skyttelsystem och plockstationer, vilket gör att det tar mindre än 10 minuter från att en order läggs till att den är packad och redo för utleverans.
Anläggningen kan hantera varuförsörjning till både butik och e-handel i Sverige, Norge och Finland. Lagringsoptimeringen är ett viktigt steg i KICKS tillväxtstrategi, med målet att förbättra produktivitet och skalbarhet samt snabb leverans på alla deras marknader. E-handelsaktören blir således en pionjär inom skönhetsindustrin i Norden, och visar vägen för automation inom detaljhandelns värld.
Evo Shuttle möjliggör effektiv plockning från lagerlådor direkt ner i utgående transportemballage. Detta till skillnad från manuell plockning, vilket gör varje person i denna lösning 4-5 gånger mer produktiv.
Hela lagret blir sammanlänkat med KNAPPs automationslösningar, och det installeras också mjukvara vid orderplockningen som förhindrar plockfel. ”Kostnaden för att korrigera ett plockfel är ofta högre än värdet på den beställda produkten. Vårt system varnar när det är på väg att bli fel, vilket ofta resulterar i en stor kostnadsbesparing för våra kunder,” säger Mikael Holmqvist, Managing Director på KNAPP AB.
Centraliseringen av en gemensam hubb för att varuförsörja både butik och e-handelsordrar skapar i kombination med Knapps automationslösning goda förutsättningar för en kraftigt förbättrad produktivitet och skalbarhet samt möjliggör snabba leveranser på alla våra marknader. Vi har idag en stark och välfungerande omnikanalsstrategi på plats och med en konsoliderad och framtidssäkrad logistikplattform kommer vi vara väl rustade för att stärka vår marknadsposition ytterligare, säger Freddy Sobin, VD på KICKS.
Intelligent logistik i kosmetikahandeln
Skonsam hantering av exklusiva varor
Hur kan exklusiva kosmetiska produkter hanteras automatiskt?
Vid distribution av kosmetika ligger fokus på kvalitet. Högkvalitativa kosmetikprodukter som parfymer, smink och läppstift måste hanteras med precision och omsorg.
Endast en konsekvent kvalitetsstrategi gör det möjligt för dessa produkter att anlända till kundens hem i perfekt skick. En repa i förpackningen kan skada företagets image, särskilt när det gäller premiumprodukter.
Om målet är att minska kostnaderna, undvika returer redan från början och öka effektiviteten i hanteringen måste automationslösningarna vara anpassade till varornas krav.
Samspelet mellan intelligenta teknologier hjälper till att optimera automatiserade processer för bästa produkthantering. Produkten och de affärsmodellen är kärnan i processdesignen. Detta säkerställer ROI för våra kunder och tillfredsställer slutkunden.
Banbrytande teknologi driver effektivitet hos Parfums Christian Dior
När det prestigefulla kosmetikföretaget Parfums Christian Dior sökte en lösning för att förbättra effektiviteten och kvalitetskontrollen vände de sig till KNAPP. Genom att implementera avancerade Evo Shuttle systemet och robotteknologi kunde Dior transformera sina logistikprocesser vid sitt internationella distributionscenter i Saint-Jean-de-Braye, Frankrike. Denna innovativa lösning säkerställer smidig och kvalitetskontrollerad hantering av beställningar från både deras egna butiker och återförsäljare, samt enskilda leveranser.
Lagringsplatser
Ordrar per dag
Orderlinjer per dag
Månaders implementering
Optimerad ergonomi tack vare automationslösningar
Även medarbetarna drar nytta av lösningen. Tack vare orderhantering från person till person behöver medarbetarna inte längre gå långa sträckor. Dessutom har arbetet med att lyfta tunga kartonger i varuintags- och fraktområdena minskat avsevärt. ”Våra medarbetare arbetar hand i hand med toppmodern automationsteknik. Alla arbetsprocesser är ergonomiskt utformade och mjukvara reducerar fel till ett minimum”, säger Olivier Sorbe, logistikchef för regionerna Europa och Mellanöstern (EMEA) på Parfums Christian Dior.
2 varuflöde, 1 system
Distributionscentret i Saint Jean de Braye har två separata varuflöden med mycket olika strukturer. I det första hanteras hela ärenden för att försörja regionala distributionscentraler och butiker. I det andra bearbetas enstaka produkter för onlinebeställningar. Med den skräddarsydda logistiklösningen kan dessa komplexa processer utföras effektivt.
Omnichannel Logistik
Kom närmare dina kunder med automatiserade lager
Dagens kunder är fullständigt integrerade i moderna nätverk
I dagens samhälle kan shopping innebära att använda en smartphone, en bärbar dator eller att göra en resa till en fysisk butik. Konsumenterna väljer att handla där en optimal kombination av produkturval, snabbhet, bekvämlighet och upplevelse för att bäst tillgodose deras nuvarande behov.
Den största utmaningen
Omnikanal fulfillment anses vara det mest krävande området inom logistik, och det finns goda anledningar till det, eftersom det måste balansera en rad olika krav på ett effektivt sätt. Exempelvis:
- Hantering av varierande orderstorlekar
- Optimering av kostnader
- Minskning av arbetsbördan i butiken
- Höjning av servicenivån för kunderna
- Lättning av lagerpersonalens arbetsbörda
- Koordinering av data och varulager
Omnichannel köpbeteende leder till olika varuflöden, som måste styras intelligent. Ett kraftfullt system och smart mjukvara hjälper till att minska kostnaderna för alla försäljningskanaler och nöjda kunder.
Sveriges största lager för handel hos Elgiganten
Genom att installera den avancerade Evo Shuttle genomgick Elgiganten en omfattande transformation av sina logistikprocesser. Denna lösning innebär upprättandet av ett automatiserat höglager som sträcker sig 32 meter i höjd och innefattar 96 000 unika lagerplatser, vilket garanterar smidig omnichannel-hantering av företagets omfattande produktlager.
Utan vår automation hade vi aldrig klarat den tillväxten vi har. Och med KNAPPs flexibla system kan vi bygga på när vi behöver.
Elgiganten har en lång historia av kontinuerlig tillväxt med flera utbyggnader av lagerytan sedan den första byggnaden uppfördes 1997. Idag omfattar lagret hela 107 000 kvadratmeter och är uppdelat i två avdelningar; ”Big Box” för större enheter som vitvaror, och ”Small Box” för mindre artiklar som mobiltelefoner och små hushållsapparater.
År 2014 tog Elgiganten beslutet att göra en stor automatiseringssatsning för ”Small Box”, vilket anses vara en av de största satsningarna i Sverige inom detta område. Enligt Daniel Lundby, Logistikdirektör och VD för Elgiganten Logistik AB fanns det tre huvudsakliga skäl till denna investering. Först och främst var det ett sätt att öka lagerkapaciteten. För det andra var det en strategi för att förbättra effektiviteten i lagerhanteringsprocesserna. Slutligen var det också ett steg mot att bättre hantera den växande komplexiteten i verksamheten.
Urban Logistik
Nya logistikkoncept gör last milen lönsam och attraktiv
Hur kan du bäst nå dina kunder?
Hur kan jag nå mina kunder om de föredrar digitala marknadsplatser framför min butik? Detta är frågan detaljhandeln ställs inför idag.
När kunderna flyttar online blir shopping i fysiska butiker mindre attraktivt. Samtidigt ökar även hyror och driftskostnader för butikslokaler.
Affärerna blomstrar men motorn hackar på den sista milen. Långa eller oflexibla leveranstider är inte längre acceptabla ur kundens perspektiv. Och som om det inte vore nog kostar returer både tid och pengar.
Köpbeteendet har till stor del flyttats till den digitala världen, och det inte bara sedan COVID-19 slog till. I framtiden kommer digitala erbjudanden i butik och sömlös handel att spela en central roll.
Svaret?
Lösningen ligger inom logistiken.
Med vårt koncept New Urban Logistics erbjuder vi en omfattande lösning som varje återförsäljare kan använda för att skapa sitt eget stadsnätverk.
Idag är kunder vana vid att växla och pendla mellan olika enheter och fysiska butiker, och de kanske inte ens är medvetna om det. Slutligen köper de sina varor där mixen av utbud, snabbhet, bekvämlighet och upplevelse passar deras aktuella behov bäst. Således är sömlös handel den shoppingstandard som kunderna älskar och efterfrågar.
Projekt RetailStore: En walk-in onlinebutik
RetailStore förenar det bästa från e-handel och fysisk handel. Kunderna får möjlighet att prova produkter och få personlig rådgivning i butiken. Digitala skärmar ger en optimal visning av produkterna och ökar möjligheterna till merförsäljning.
Betalningsprocessen kan enkelt integreras i systemet. Genom att använda ett effektivt automatiserat minilager för lagring möjliggörs ökat sortiment av tillgängliga produkter samtidigt som behovet av utrymme minskar.
Kreisler i Österrike förlitar sig på Projekt RetailStore
Vad som gör denna kombination unik är företagets förmåga att kombinera regionalt och traditionellt hantverk med högteknologiska tjänster: Butiken erbjuder specialiteter från lokala bönder.
Hur fungerar det?
Ungefär 6 400 regionala produkter lagras och hålls kylda i ett automatiserat hyllsystem som sträcker sig över 20 meter.
När en kund har lagt en beställning och betalat vid en av de fyra terminalerna börjar roboten arbeta.
Roboten hämtar de valda produkterna från hyllan och överlämnar dem till kunden.
Vårt projekt tillför mervärde till regionen, säkerställer korta leveransvägar, och delikatesserna som produceras av våra lokala bönder visas i ett modernt, miljövänligt skyltfönster