Ett växande produktsortiment, ökat kostnadstryck och skärpta lagstiftningar ställer nya utmaningar för framtida apotek. Dessutom ökar efterfrågan av personanpassade mediciner, samt bättre tillgänglighet.
Vi drar oss inte för dessa utmaningar utan kanaliserar våra ansträngningar åt att skapa lagerlösningar för allt från kontaktlinser till artificiella knän. Över hela världen gör vi vår del för att skapa en stark och säker värdekedja som kunder och patienter kan lita på. Totalt har vi över 1400 kunder inom läkemedelssektorn världen över.
För oss är det viktigt att vi bildar långvariga partnerskap med apotek samt leverantörer så att vi kan ge automationsstöd genom hela arbetsflödet. Logistiklösningar för läkemedel och apotek har alltid varit en stor del av vårt fokus.
Automationslösningar för Apotek och Medicin i Lager
Framtidens apotek möter snabbt föränderliga förhållanden
Apotekens primära ansvar är att säkerställa pålitlig distribution av läkemedel. Utöver att förse samhället med mediciner och hälsovårdsprodukter står branschen nu inför nya prövningar. Det finns ett växande behov av effektivisering av lager för att minimera avfall och fel, speciellt i takt med att e-handeln växer för apotek.
Som tekniska partners arbetar vi proaktivt med apotek i Sverige och runt om i världen för att skapa en värdekedja som både kunder och patienter kan lita på. Vårt sortiment kombinerar beprövade automationstekniker med innovativa lösningar, vilket gör att vi effektivt kan anpassa oss till de förändringar som sker inom läkemedelslogistiken.
Vilka är drivkrafterna för robotlager?
Beprövade klassiker från vår produktportfölj
Apoteket skapar “marknadens modernaste logistikcenter” med plockrobotar och plockautomater
Apotekets nya e-handelslager i Eskilstuna beskrivs som “marknadens modernaste logistikcenter” i ett pressmeddelande. Med ett brett spektrum av automatiserade plocklösningar byts bemannade stationer ut mot mer effektiv lagerhantering.
Det nya robotlagret är centralt för att de digitala kanalerna ska kunna fortsätta att växa och utvecklas, så att alla människor som vill handla läkemedel och andra produkter på nätet kan göra det enkelt och smidigt.
Genom att kombinera plockrobotar och plockautomater med ett Central Belt System, även kallat A-Frames, stärker apoteksjätten ytterligare sin position på marknaden och ser till så att de kan leverera bättre och snabbare leverans än sina konkurrenter.
KNAPP levererar morgondagens automation till Farmasiet
Vi är även stolta över att hjälpa Farmasiet, Norges största online apotek, i optimeringen av varuplockning och paketering. Tack vare denna satsning kommer Farmasiet att kunna säkerställa snabbare och mer pålitlig leverans av produkter till sina kunder.
Företaget, som har varit en pionjär inom e-handel för apotek och läkemedelsindustrin, med en betydande tillväxt sedan 2014, menar att de nya automationslösningar kommer tillåta dem att möta framtidens tillväxt, samt öka effektiviteten och hastigheten för orderhantering.
Automationslösningarna inkluderar två system, Central Belt System och Pack2Patient, som tillsammans kommer att hantera både enklare och mer komplexa beställningar. Den nya anläggningen, belägen i Vestby söder om Oslo, förväntas att vara i drift september 2023.
– För oss handlar det här om att vara förberedda inför morgondagen, säger vd för Farmasiet Elisabeth Haug.
Farmasiet har haft en rejäl tillväxt sedan starten. Apoteksbranschen i stort är inte mycket digitaliserad. Farmasiet har varit helt digitalt från dag ett, och möter norrmännens sätt att handla, genom säker och snabb handel online dygnet runt. Vi har komplexa krav eftersom det handlar om läkemedel och apoteksprodukter. Med den här investeringen kan vi på ett säkert sätt skala verksamheten, och nå ambitiösa mål för både våra kunder och ägare, säger hon.
Skyttellösning för Mediq läkemedelslogistik
För att effektivt bemöta utmaningarna valde Mediq att implementera en avancerad Evo Shuttle-lösning. Det helautomatiserade lagersystemet använder smidiga, självstyrande skyttlar för att snabbt och effektivt lagra och plocka läkemedel.
Genom att kombinera denna teknik med Mediqs innovativa servicekoncept kunde de inte bara förbättra effektiviteten, utan också erbjuda en förbättrad kundupplevelse. Med snabbare leveranstider och en större grad av noggrannhet kan Mediq leverera de läkemedel som patienterna behöver, precis när de behöver dem.
Herba satsar på innovativa teknologier för att möta tillväxt
Herba Chemosan Apotheker-AG är den största läkemedelsgrossisten i Österrike. Företaget specialiserar sig på att erbjuda helhetslösningar till apotek och erbjuder inte bara medicin, kosmetika och kosttillskott, utan även de varor som ett apotek behöver för sin dagliga verksamhet.
år av partnerskap
orderlinjer per dag
kontroller/timme
Skalbara lösningar för framtida apotek
Herba påbörjade ett omfattande expansions- och omstruktureringsprojekt som inkluderade alla deras arbetsflöde och avdelningar med målet att öka effektiviteten. De investerade i följande:
- En KNAPP-Store för hantering av returer
- En Itemizer för automatiska slutkontroller
- Ett innovativt påfyllnadskoncept där rätt artikel hämtas från skyttelsystemet precis i tid för att fylla på det snabba plocksystemet.
De nya lösningarna är nu integrerade i SAP® EWM.
Vårt partnerskap kännetecknas av innovation och operativ excellens. Kontinuerliga investeringar i teknologierna i vår verksamhet gjorde att vi kunde ta ansvar även i tider av en pandemi. Vi är stolta över att vi är välutrustade, både med mjukvara – i vårt fall med SAP® EWM – och teknologi från KNAPP, vilket gör oss redo för framtiden.
Vårt automatiserade lagrings- och plocksystem, Evo Shuttle, kan användas på olika sätt med olika tillämpningar, som här inom läkemedelslogistik.
Itemizer hanterar den automatiska slutkontrollen hos Herba i Wien.
Felfritt lager för patienternas säkerhet
Nya lagstiftningar påskyndar vikten av en felfri läkemedelskedja
Nya regler som härstammar från FDA:s ”Drug and Supply Chain Security Act” (DSCSA) i USA och ”Falsified Medicines Directive” (FMD) i Europa ställer nya krav på processerna inom klinisk logistik, från läkemedelsproduktion till försäljningspunkt. Vårt koncept ‘Zero Defect Warehouse’ möter dessa lagstiftningar för att lägga grunden till laglydighet och förbättrat patientskydd.
Fullständig transparens hela vägen till patienten
Nollvisionen är vårt svar på dessa krav. När vi implementerar konceptet Zero Defect Warehouse så använder vi en kombination av smarta teknologier såsom Central Belt System, smarta skyttellösningar, plockrobotar, visionsteknologi samt spindeln i nätet, KiSoft, med sin smarta mjukvara och optimerade lagerhantering.
Denna kombination resulterar i ett Zero Defect Warehouse som förenar högsta kvalitet och processäkerhet med största effektivitet. Ett “nollfelslager” uppfyller alla krav gällande lagstiftningar, och skapar långsiktigt värde för både patient och verksamhet.
Innovativa lösningar med Vision-teknik i Louisiana
Utöver användningen av Central Belt System, är Louisiana Wholesale Drug (LWD) utrustat med Vision Item Check, som innefattar toppmodern bildigenkännings- och bearbetningsteknik.
Visionstekniken kombinerar prestanda och kvalitet, vilket säkerställer att läkemedel kan spåras sömlöst längs hela försörjningskedjan.
Spårningssystemet kan också användas för att följa plockade beställningar – från när det lämnar lagret till när det överlämnas till patienten.
Höjdpunkterna i systemlösningen
- Mjukvara: KiSoft WCS – kontrollerar, övervakar och optimerar alla processer i lagret
- Plockning: Receptbelagda läkemedel och receptfria läkemedel i manuella stationer med hjälp av RF-terminaler
- Central Belt System: Plockar snabbt produkter automatiskt
- Hanteringssystem: Förbereder beställningar för frakt helt automatiskt
- Visionteknik: Kontrollerar snabbt och pålitligt enskilda objekt och registrerar säkerhetsfunktioner, enhetsinformation och datummarkeringar.
Tack vare Vision Item Check kan vi nu uppfylla lagkraven för att spåra mediciner. Med detta sagt kommer det också att avsevärt förbättra vårt inlämningsförfarande, vilket gör att det kan hänga med i vår tillväxt.
Vision Central Belt möjliggör 100% kontroll i det automatiserade plockområdet.
Datainsamling från 1D- och 2D-koder: Vision Item Check effektiviserar kontrollprocesserna.
Komplett kundservice från början till slut
Fullservice för hela kundresan
En 24-timmars självbetjäningsterminal visas i bilden till vänster. Kunder kan hämta sina online-beställningar här. Pekskärmen används även för information, för att lägga till beställningar, betala och motta köpet.
Under åren har apoteken genomgått ständig gradvis förändring för att gifta samman online shopping med fysiska apotek. Digitala recept, ”självbetjäningsterminaler” samt en ny generation av kunder med höga krav gör affärsmodellen omnichannel i apoteken till verklighet.
Numera föredrar kunder att beställa på appar eller i apotekets onlinebutik för att hämta sina beställningar när det passar dem. På apoteket kan de också bläddra genom pekskärmarna och 24/7-terminalerna, beställa de artiklar de vill ha, betala för dem och ta dem hem direkt utan något krångel.
Holistiska automationslösningar för hela läkemedelskedjan
Vi är partners för hela läkemedel- och sjukvårdskedjan med logistiklösningar som sträcker sig hela vägen till försäljningspunkten på apoteket.
KNAPP-Store är ett optimerat lager, med effektiva och integrerade processer, både bakom kulisserna och framme i kassan, samt digitala lösningar för att kunna hantera allt så smidigt som möjligt.
När KNAPP-Store implementeras i apotek så är alltid patienternas bästa i fokus. Med snabba processer och omedelbar tillgänglighet kan vi garantera direktleverans och därmed bättre upplevelser för kunden.
Vi ser apoteken som en helhet och stödjer våra kunder utöver tillhandahållandet av automatiserade Apostore-plocksystem. Våra sofistikerade allt-i-ett-lösningar ökar effektiviteten i apotekshanteringen och hjälper våra kunder att uppnå positiva resultat.
Robotteknologi styr apotekens drift på Universitetssjukhuset i Graz
Ett högteknologiskt automatiserat plocksystem på sjukhusapoteket vid Universitetssjukhuset i Graz (LKH Graz) i Österrike säkerställer att alla patienter får sin medicin i tid. Borta är de dagar då anställda var tvungna att springa genom gångar med orderlistor för att hämta och förbereda mediciner för patienter eller förbereda leveransorder.
Idag är läkemedelslogistiken helt automatiserad med avancerad robotteknik, som utgör den avgörande länken mellan materialhantering och transporttjänster på universitetsjukhuset.
De många fördelarna med det högteknologiska systemet är bland annat mindre promenader för personalen, platsbesparande förvaring av läkemedlen samt bättre organisation och överblick, till exempel med spårbarhet.