Vilken logistik-app är bäst för mig? 3 verktyg för Supply Chain

Publicerad på in Digitalization
4 minuter lästid

Bygg den optimala leveranskedjan med dessa användbara mjukvaruverktyg

Idag är allt beroende av data och det samma gäller inom logistik. Det är en digital värld: Varje liten sensor, varje maskin och till och med varje människa genererar en mängd data varje sekund som bara väntar på att omvandlas till användbar information. På KNAPP använder vi omfattande, fullt integrerad mjukvara som inte bara driver systemen utan också gör det möjligt att underhålla och planera optimalt. Men vilken app passar dig och för vilket ändamål? Låt oss titta närmare på tre av våra mjukvaruverktyg.

KiSoft Analytics: Ta rätt beslut för lager och leveranskedjor med smart programvara

KiSoft Analytics är ett mångsidigt verktyg för analyser av leveranskedjor, speciellt skräddarsydda för logistik. Logistikappen ger logistikchefer och driftsteam en tydlig överblick över de komplexa processerna i systemet och lagret samt den totala leveranskedjan. Genom att göra detta kopplar KiSoft Analytics data i realtid med logistikprocesserna och visualiserar all information på ett användarvänligt sätt. Det hjälper till att fatta rätt beslut, både taktiska på kort sikt och strategiska på lång sikt.

  • När är rätt tid att utföra proaktivt underhåll i ett systemområde?
  • Hur kan du optimera din arbetsbelastning?
  • Hur bra gick den sista toppen, och vad kan du lära av den för nästa topp?
  • När skulle den perfekta tiden vara att starta en ny affärsmodell som exempelvis mikrofulfillment?
Sammanfattning
KiSoft Analytics är ett verktyg som strategiskt analyserar och visualiserar data från leveranskedjan. Benchmarks, långsiktig statistik och prognoser är till stor hjälp när det gäller att fatta beslut om komplexa processer, upptäcka förändringar i verksamheten tidigt eller helt enkelt optimera leveranskedjan. Logistikappen för mobil och desktop är perfekt för management och driftsteam.

Även med all denna användbara information är den mänskliga faktorn alltid viktig. Våra logistikexperter ger dig det stöd du behöver för att fatta rätt beslut, baserat på gedigen information från KiSoft Analytics.

MSCC: Ett sofistikerat 24/7 verktyg för micro fulfillment centers

Multi-Site Control Center (MSCC) är ett kontrollsystem som är perfekt för livsmedelshandlare som har flera mindre logistiksystem på olika platser, sk. Micro fulfillment centers (MFC). Den förebyggande och proaktiva logistikprogramvaran övervakar alla logistiska och tekniska processer dygnet runt. Denna applikation är särskilt värdefull för återförsäljare med MFC -koncept som inte har någon egen infrastruktur och som inte kan tillhandahålla denna typ av support i sina egna kontrollrum.

Vårt professionella team håller koll på alla lagerplatser. Med det sofistikerade MSCC -verktyget kan våra experter kontrollera alla processer samtidigt som de upptäcker och korrigerar störningar tidigt. Om ett fel uppstår som inte kan åtgärdas genom fjärrunderhåll tilldelas tekniker på plats uppgiften. Specifika instruktioner som ges via videosamtal hjälper tekniker genom uppgiften.

Alla KNAPP-system samt de olika kundsystemen är integrerade i Multi-Site Control Center. Våra experter kontrollerar programvaran och hårdvaran. Speciellt utvecklade indexnummer (KPI) ger kontinuerligt information i realtid om systemets skick och prestanda, till exempel:

  • Transittider för kundorder
  • Antal kundorder
  • Plockningsprestanda
  • Kontinuerlig liveövervakning dygnet runt
  • Tidig varning vid kritiska problem
  • Teknisk vägledning av experter och spårning av lösningen
  • Högre systemstabilitet och regelbundna uppdateringar
  • Lägre kostnader och behov av resurser för logistiken
multi-site-control-center-dashboard
MSCC gör det möjligt att styra logistiska processer samt upptäcka och lösa eventuella störningar tidigt. Det smarta mjukvaruverktyget är särskilt lämpligt för livsmedelshandlare som inte har egen infrastruktur.
Sammanfattning
Multi-Site Control Center (MSCC) är en strategisk, operativ tjänst och är idealisk för livsmedelshandlare med MFC-koncept. MSCC övervakar, analyserar och bistår genom att tillhandahålla statusinformation om logistikinstallationen eller genom att tillhandahålla kommunikation om eventuella incidenter och förebyggande åtgärder. Instrumentpaneler, KPI:er och långsiktig statistik och prognoser ger en tydlig överblick över alla tekniska och logistiska processer.

Läs mer om detta programverktyg här.

redPILOT Operational Excellence OPTIMIZER: Effektiv resurshantering för din Supply Chain

RedPILOT Operational Excellence Solution är en modulär mjukvarulösning som hjälper logistikföretag att optimalt driva sitt logistiksystem under varje driftstimme. Den kan användas på olika sätt för hållbar resurshantering. Programvarumodulen CMMS (kort för Computerized Maintenance Management System) stöder det strukturerade och steg-för-steg underhållsarbetet under teknisk systemdrift. Ytterligare moduler som PLANNER, OPTIMIZER och IMPROVER gör förbättringar i driften av ditt logistiksystem inklusive automatisk schemaläggning av personal och optimeringar av potentiella flaskhalsar..

software-app-tablet

Smarta alternativ ökar kapacitet

Den fulla kapaciteten för den övergripande supply chain stryps ofta av en eller flera komponenter, som en flaskhals. För att lösa detta problem har redPILOT utvecklat en intelligent algoritm som kan upptäcka just sådan ineffektivitet. Den avancerade logistikappen förbereder inte bara data, den kan beräkna det bästa tänkbara scenariot och sedan justera den när ändringar sker. Precis som en GPS, om målet är definierat kommer en lämplig rutt att bestämmas. Om trafiksituationen ändras eller, i vårt fall, de logistiska parametrarna, ger det intelligenta verktyget en alternativ åtgärd för de ansvariga. All data sparas för framtida planering, vilket innebär att mjukvaran lär sig med varje timme. Den inhämtade informationen gör det möjligt för logistikföretag att reagera på förändringar tidigt, vilket säkrar ökad kapaciteten för det övergripande systemet.

  • Var finns flaskhalsarna och överkapaciteten i logistiksystemet?
  • Vilka är de bästa alternativen för att bli av med ineffektiva processer?
  • Hur kan du höja systemets kapacitet?
Sammanfattning
RedPILOT OPTIMIZER är ett operativt verktyg för att optimera supply chain. Desktop-appen är idealisk för planerare, teamledare och chefer på plats. OPTIMIZER ger information om åtgärder som kan vidtas och sätt att öka systemets övergripande kapacitet, och upptäcker också flaskhalsar och överkapacitet.

Click here to visit the redPILOT-website.

Klicka här för att besöka redPILOT-webbplatsen.