Beställa på nätet – hämta i butik. Prova i butik – köpa på nätet. Få levererat hem – lämna tillbaka i butik. Köpa i butik – få slutsålda varor levererat till ombud.
Från de första trevande försöken med e-handel för tio år sedan har många detaljhandelsföretag idag utvecklat avancerade omnikanalsstrategier för att möta marknadens krav på snabbhet, precision och ständig tillgång till hela produktutbud. Men vad innebär kopplingen mellan butik och e-handel för logistiken – och för lagerhanteringen? Och hur kan en genomtänkt automationslösning öka effektiviteten?
Vad är omnikanalslogistik?
Låt oss börja från början, med definitionen av begreppet ”omnikanal”. För tio år sedan var ”multikanal” det rådande begreppet för att beskriva affärsmodeller med handel via både fysiska butiker och e-handel. Helt enkelt att kunden kan välja mellan flera kanaler för sitt inköp, som var och en har sitt eget, isolerade flöde.
En omnikanalstrategi å andra sidan, innebär att kanalerna binds samman i ett gemensamt flöde, ur kundens perspektiv. Det betyder att kunden har tillgång till hela produktsortimentet och alla alternativ för beställning, leverans och retur, oavsett vilken försäljningskanal som väljs. En sömlös kundupplevelse står i centrum för hela försörjningskedjan.
Ur ett logistikperspektiv innebär dagens omnikanalstrategier ökade krav och en större grad av komplexitet. Kombinationen av leveranser och returflöden till fysiska butiker och direkt till slutkund innebär att flöden med helt olika principer måste samordnas och styras i samma system. Samtidigt som marknaden ställer allt högre krav på korta ledtider och global konkurrens pressas marginalerna. Tillsammans sätter detta hela logistikkedjan under stark press – inte minst lagerhanteringen. Man kan till och med säga att omnikanal ställer hela lagret på ända, vad gäller allt från fysisk placering och layout till processer och bemanning.
Vilka nya krav ställer omnikanalslogistik på lagret?
Den traditionella bilden av ett detaljhandelslager, med hela kartonger levererade från Asien, omkringkörda med truck för att sedan levereras ut till väntande bilar för transport till butik gäller inte här. Inte heller bilden av de hyperautomatiserade lagren hos de renodlade e-handelsjättarna. För att uppfylla kundlöftet om flexibla omnikanalsköp ställs höga krav på ett lager som är både och. Samtidigt.
Vad driver investeringar i lagerautomation?
Experter över hela världen är överens om att ökad lagerautomation är en av de starkaste trenderna i logistikvärlden just nu och många detaljhandelsföretag har gjort spektakulära investeringar de senaste åren. Men varför?
En förklaring ligger i utvecklingen av e-handel de senaste tio åren. Med de första årens blygsamma volymer sköttes e-handelsflöden ofta i ett undanskymt hörn av lagret, med manuella flöden och av några få medarbetare. När omsättningen ökade blev en lösning att lägga ut hanteringen på en 3PL-aktör istället, fortfarande i hög grad manuellt hanterat. Idag har många företag nått punkten där 3PL är för dyrt, kundupplevelsen för affärskritisk och volymerna så stora att investeringar i den egna lagerhanteringen har blivit lönsamt. En utveckling som påverkats av Covid-19.
En annan drivkraft är tillgång till personal. I takt med att lagrens fokus på plock och pack blir större ökar också dragkampen om medarbetarna och bristen på kvalificerad lagerpersonal är stor idag. Till exempel så har arbetskraftbrist relaterad till Brexit lett till en stor ökning av investeringar i lagerautomation i Storbritannien.
För oss i Norden är även lönekostnader en betydelsefull faktor. En lagerarbetare i Sverige kan kosta upp till dubbelt så mycket som i ett låglöneland, samtidigt som kraven på snabba leveranser och hög grad av enstycksplock gör det allt svårare att lägga lagerprocesser utomlands.
Vad behövs för att lyckas med din automatiserade lagerhantering?
Avslutningsvis, här kommer våra fyra bästa tips för att lyckas med en automationslösning som stödjer din omnikanalstrategi.
Vill du veta mer om smarta lagerlösningar för omnikanallogistik? Kontakta oss här
Rekommenderat innehåll
Hållbara paketeringssystem för logistik
Miljövänlig paketering är inta bara en fråga om hållbarhet utan kan även säkra eller bidra till konkurrensfördelar. Lösningen till detta finns i din logistikverksamhet och hur den är integrerad med automatisering i paketeringsprocessen.
Tre exempel på AI i logistik
Artificial intelligence in logistics: What opportunities is AI opening? What is already possible today? How does AI create added value in logistics processes? Here are 3 examples.
New Urban Logistics: Omni-kanal fulfillment med kundernas behov i fokus
Intelligente Technologien für Omnichannel-Lösungen schaffen hier die Klammer zwischen online und offline. Dies erfüllt Kundenbedürfnisse und steigert die Wirtschaftlichkeit.