BESTSELLERS nya logistikcenter kommer att bli ett av de mest effektiva och automatiserade i Europa

Press Release: Publicerad på in Fashion

BESTSELLER avslöjar nu fler detaljer om det enorma logistikcenter som modeföretaget bygger i Nederländerna. Det kommer att bli ett av Europas mest automatiserade lager tack vare mer än 1 400 robotar och högteknologi från KNAPP, marknadsledare inom automationslösningar.

Det 155 000 m2 stora logistikcentret byggs i Lelystad som ligger ca. 60 km öster om Amsterdam. Logistikcentret kommer att få namnet Logistics Center West (LCW) och utrustas med spjutspetsteknik som optimerar logistikcentrets effektivitet och skapar fördelaktiga arbetsförhållanden.

”Vårt partnerskap med KNAPP är att utveckla ett av de mest automatiserade logistikcentren inom modebranschen och i hela Europa. Med en investering i teknik i denna skala optimerar vi effektiviteten i centret och hela processen med att distribuera varor till våra butikskunder på de största marknaderna”, säger Allan Kyhe Kjærgaard, logistikchef på BESTSELLER.

Automatiserad styckplockning och palletering, ett automatiserat palllagrings- och hanteringssystem och mer än 1 400 robotar sammanlänkade av det avancerade och helautomatiska OSR Shuttle Evo-systemet – det är några av de nya teknologierna som KNAPP kommer att implementera på LCW.

”Det är en ära för oss att få utveckla det mest effektiva logistikcentret hittills för BESTSELLER. De innovativa lösningar som vi med vår teknik och expertis tar fram till bordet som teknikpartner i detta projekt kommer att stärka BESTSELLER genom alla Med den valda lösningen baserad på system med en knapptryckning och lågkomplexitet sätter vi en ny milstolpe i utvecklingen av logistikcentra”, säger Franz Mathi, Global Chief Operations Officer på KNAPP.

Samarbetet är också ett exempel på att KNAPP stärker sin position i Norden.

”BESTSELLER har upprepade gånger visat sin speciella förmåga att skapa tillväxt genom att visa ledarskap och välja innovativa tillvägagångssätt. På KNAPP i Norden är vi mycket glada över det nära skandinaviska samarbetet med BESTSELLER och den unika möjligheten att tillsammans skapa en av de mest automatiserade och effektiva logistikcentra i hela Europa”, utvecklar Mikael Holmqvist, chef för KNAPP i Norden.

Automationsteknologi på en helt ny skala

Tack vare den omfattande användningen av automationsteknik i logistikcentret uppnår den en mycket hög effektivitetsgrad. BESTSELLER förväntar sig att centret kommer att leverera mer än 20 000 plockningar per timme, vilket är betydligt högre än vid det största av företagets nuvarande centra.

”Ambitionen för detta logistikcenter är one-touch automation, där varor tas emot, bearbetas och vidarebefordras med begränsad manuell hantering. Det blir en dynamisk lösning med hög effektivitet och begränsad risk för redundans orsakad av fel på enskilda maskiner i samband med att lagring och plockning av varor, säger Allan Kyhe Kjærgaard från BESTSELLER.

Att automatisera plockning har traditionellt sett varit svårare inom mode än i andra branscher. Godset är svårt för robotar att plocka och hantera jämfört med hårdare föremål med plana ytor. Hos LCW löses det av KNAPPs Pick-it-Easy plockrobotar, som drivs av artificiell intelligens (AI), i kombination med manuella plockstationer.

Robotar förbättrar arbetsförhållandena

När LCW är fullt fungerande i slutet av 2026 förväntas 600 anställda vara anställda, varav mer än hälften kommer att arbeta hand i hand med robotar. Automatiseringen kommer att minska behovet av upprepat manuellt arbete och göra det avsevärt lättare att utföra fysiskt krävande uppgifter som att packa pallar.

Samtidigt kommer satsningen på automationsteknik att skapa nya jobb som kräver högutbildad arbetskraft. Jobbtyper kommer att omfatta underhållstekniker, dataanalytiker, mekanik-, el- och mjukvaruingenjörer samt process- och effektivitetsspecialister.

”BESTSELLERs kundupplevelse på det nya lagret formas av en mjukvarudriven fördelning av orderflöden till de olika resurserna som är optimerade för ändamålet. Detta utnyttjar idealiskt AI-drivna plockrobotar, som tillsammans med anställda på gods-till -personarbetsstationer samlar in den enskilda butikens beställningar. Denna kombination av robotteknologi och mänsklig ansträngning möjliggör maximal effektivitet och kvalitet och skapar en utmärkt arbetsmiljö”, förklarar Johannes Holas, Vice President för Fashion Solutions på KNAPP.

 


OM LCW
• Logistikcentret på 155 000 m2 byggs i Lelystad, som ligger 60 km öster om Amsterdam. Dess namn kommer att vara Logistics Center West (LCW), och den ska utrustas med spjutspetsteknik som optimerar logistikcentrets effektivitet och skapar goda arbetsförhållanden för centrets anställda.
• KNAPP kommer att ansvara för materialhanteringen på LCW.
• Logistikcentret kommer att skapa cirka 600 högkvalificerade jobb och kommer att kraftigt utöka BESTSELLERs leveranskedja och stödja företagets tillväxt. BESTSELLER kommer därmed närmare sina grossistkunder på Europas största detaljhandelsmarknader.
• Robotar kommer att användas för att automatisera uppgifter som kräver fysiskt krävande och manuellt arbete. Samtidigt gör robotik och digitalisering lagret till en intressant arbetsplats och skapar nya jobbmöjligheter för till exempel processingenjörer, dataanalytiker med flera.
• Byggnaden ritades och planerades av Henning Larsen Architects och Rambøll.
• BESTSELLER förväntar sig att centret ska vara i drift i slutet av 2026.
• Läs mer om LCW på BESTSELLERs hemsida.

OM BESTSELLER
• BESTSELLER är ett internationellt, familjeägt modeföretag med starka traditioner, som grundades i Danmark 1975 av familjen Holch Povlsen. BESTSELLER strävar efter att föra människor, mode och teknik samman för att uppnå positiva resultat för alla.
• BESTSELLER har ett utbud av mer än 20 varumärken, inklusive JACK & JONES, VERO MODA och ONLY, som erbjuder kläder och modeaccessoarer för kvinnor, män, tonåringar och barn. Deras produkter bygger på ett koncept av god kvalitet till konkurrenskraftiga priser.
• Produkterna säljs i 70 länder i Europa, Asien, Nordamerika, Sydamerika, Oceanien och Mellanöstern.
• Produkter kan köpas i fler än 2 700 butiker med ett enda varumärke och fler än 16 000 varuhus med flera varumärken och online-återförsäljare över hela världen.
• BESTSELLER har mer än 20 000 anställda i mer än 30 länder.

Presskontakt

KNAPP Norden

Kristin Näs
Media Relations Manager
press.se@knapp.com

 

BESTSELLER

Matt Whitby
Senior Communication Specialist
BESTSELLER Communication  
Tel: +45 25513170
E-mail: matthew.whitby@BESTSELLER.com