Innovation och stabilitet skapar resultat för KNAPP

Press Release: Publicerad på in Nyheter

För KNAPP var det gångna räkenskapsåret återigen extremt framgångsrikt. Trots det svåra ekonomiska läget i omvärlden fortsatte teknikföretagets omsättning att växa, i likhet med de senaste åren. Det utmärkta resultatet för räkenskapsåret 2022/23 gör att KNAPP kan fortsätta att investera i ny teknologi och att expandera sina dotterbolag globalt.

Global efterfrågan på automationslösningar

Förändringar i arbetssätt och demografi har lett till en världsomspännande brist på arbetskraft på många områden. Här kan ökad automatisering vara en lösning. Den fortsatta efterfrågan på automatiserade lagerlösningar och logistikmjukvara återspeglades i ett mycket framgångsrikt verksamhetsår för KNAPP. Den 31 mars 2023 rapporterade koncernen en omsättning på 1,96 miljarder euro, motsvarande drygt 22 miljarder SEK. Detta är en ökning med 18 % från föregående års omsättning. .

Omsättningen i Nordamerika var substantiell, vilket möjliggjordes genom flera nya referensprojekt och stor expansion av det amerikanska dotterbolaget. Även i Europa utvecklades orderläget positivt, där östra Europa ökade mest. Här är KNAPP teknisk partner för regionala onlinepionjärer, inklusive mall.cz, HP Tronic och Alza.cz i Tjeckien och eMAG i Rumänien. I norra Europa kan nämnas KNAPPs samarbete med danska bilgrossisten FTZ. Nyligen påbörjades byggnationen av en helt ny logistikanläggning på Fyn, som ska sätta nya standarder inom automation, korta leveranstider och god ergonomi.

En annan faktor som bidrar till KNAPPs framgångar är långsiktiga samarbeten med bolagets partners. Exempelvis säkrade KNAPP nyligen ordrar för att automatisera fyra Würth-enheter i Tyskland, Italien och Frankrike. Tillsammans har den tyska leverantören av fäst- och monteringsutrustning och KNAPP-koncernen implementerat 18 automationslösningar i 11 olika länder.

Stora beställningar i USA, Latinamerika och Australien

Omsättningen i Latinamerika steg något jämfört med föregående räkenskapsår. En höjdpunkt var automationslösningen för modelogistik i São Paulo som KNAPP implementerade för Lojas Renner, det största mode- och livsstilsföretaget i Brasilien. Omsättningen ökade också i Asien-Stillahavsområdet, där KNAPP fick ytterligare en betydande order från den australiensiska stormarknadskedjan Woolworths. Trots ett sämre ekonomiskt läge såg KNAPP en orderingång på 1,95 miljarder euro, endast cirka 10 % under föregående års rekordnivå. Vinsten från den ordinarie verksamheten uppgick till 173,4 miljoner euro (föregående år: 167,2 miljoner euro).

Innovation sätter trenderna

Genom att ha koll på globala megatrender, arbetar KNAPP ständigt med innovation för att sätta trender inom internlogistik. ”Våra lösningar sträcker sig från intelligenta plockrobotar till helautomatiska system för leveranser till livsmedelsbutiker, samt självkörande robotsystem för interna transporter. Det är så här automatisering kan kompensera för bristen på arbetskraft”, säger KNAPPs COO Franz Mathi. På Fronius i Sattledt, Österrike, transporterar KNAPPs autonoma mobila robotar pallar och containrar genom lagret helt självständigt. På SPARs centrallager i Ebergassing, Österrike, ser en automationslösning från KNAPP till att över 200 butiker förses med färska matvaror.

Ett sätt att rekrytera och behålla medarbetare är att tillhandahålla en attraktiv arbetsmiljö. ”Vi arbetar hårt för att designa gränssnittet mellan människor och teknik i industriella sammanhang för att tilltala den unga, teknikkunniga generationen. Förutom rätt miljö behöver människor rätt verktyg för att enkelt hantera och kontrollera de högintegrerade systemen. Idag är dessa verktyg mestadels digitala”, fortsätter Mathi.

Utveckling inom mjukvara, särskilt inom artificiell intelligens, är en av de största trenderna inom teknik. Den öppnar upp för nya sätt att organisera värdekedjornas komplexa processer. Ett aktuellt exempel från KNAPP är D3-systemet, som är en helautomatisk lösning för att producera patientunika blisterkort för mediciner. Denna nya teknik banar väg för en ny affärsmodell, samtidigt som den bidrar till att avlasta vårdpersonalen och öka patienternas välbefinnande. ”För mig är det ett exempel på hur innovation och automation framgångsrikt samverkar. Som teknisk partner i värdekedjan är det vår uppgift att tillhandahålla lösningar som genererar långsiktiga mervärden för alla intressenter”, avslutar Mathi.

En stark partner

Under de senaste åren har det funnits många utmaningar i branschen – först pandemin, sedan massiv tillväxt orsakad av boomen inom online-detaljhandeln, samt instabilitet i leveranskedjorna. ”I en värld fylld av osäkerhet är det nödvändigt att vara en pålitlig partner för alla intressenter”, betonar KNAPPs VD Gerald Hofer, som fortsätter med att förklara: ”Teknik kommer och går, men partnerskap består. Ja, vi är ett teknikföretag, men framför allt är vi en stark partner till många framgångsrika företag och varumärken. I dessa prövande tider är starka partnerskap desto mer värdefulla – eftersom partnerskap innebär att lita på varandra, prata öppet med varandra och övervinna nya utmaningar tillsammans.”

”Norden har länge legat i framkant rörande innovation och teknisk utveckling. Det är därför extra givande att vara del av en familjeägd koncern som med långsiktighet och entusiasm löpande investerar stora summor i produkt- och tjänsteutveckling”, säger Mikael Holmqvist, VD KNAPP Nordics.

Presskontakt

Kristin Näs
Marketing Manager
KNAPP Nordics

press.se@knapp.com