När Danmarks största bilgrossist öppnar sitt nya huvudlager på Fyn blir det med en logistikanläggning som sätter nya standarder för automation, korta leveranstider och god ergonomi. Målen med den nya anläggningen är att framtidssäkra verksamheten och skapa märkbara förbättringar för både kunder och anställda.
Det finns de som följer den tekniska utvecklingen, och så finns det de som skapar den. Danska bilgrossisten FTZ ville tillsammans med den österrikiska logistikjätten KNAPP tänja på de tekniska gränserna med logistiklösningen för sitt framtida huvudlager på Fyn. Det nya huvudlagret är en betydande effektivisering av FTZ:s lagerstruktur, men också en konkret länk i företagets strategi att vara en teknologisk first-mover.
Logistikanläggningen kommer att sätta ny standard på tre fronter – automatisering, korta leveranstider och ergonomisk drift. Anläggningen är resultatet av mer än två års arbete, som FTZ inledde med ett kompromisslöst sökande efter marknadens mest avancerade och mogna lösningar för helautomatisk plockning och packning av bildelar.
”Vi gick ut på marknaden med ett öppet sinne och har varit i dialog med ett antal olika logistikleverantörer, men vi insåg att Pick-It-Easy-roboten från KNAPP spelade i en egen liga, speciellt när den gällde till en helautomatisk zero-touch-lösning. Vissa av deras förslag var till och med så ambitiösa att vi ärligt talat var lite skeptiska till en början. Men de hade referenserna på plats och de klarade vår due diligence med glans”, säger Christian Heimer, som är biträdande direktör för FTZ med ansvar för logistik och inköp och en av arkitekterna bakom det nya huvudlagret.
Själva lagret kommer att byggas i Rørup på Fyn, varifrån det kommer att betjäna både slutkunder och företagets 50 avdelningar i Danmark.
Inga hastighetsbegränsningar i lagret
Snabb leverans är a och o för FTZ, eftersom verkstädernas kunder vill kunna lämna bilen på morgonen och hämta den igen på eftermiddagen. Detta kan endast göras om mekanikern har möjlighet att felsöka och reparera bilen i ett arbetsmoment, med reservdelarna som kommer kan levereras medan bilen fortfarande står på liften.
Idag besöks varje verkstad rutinmässigt 4-6 gånger om dagen av en av FTZ:s mer än 370 skåpbilar. Målet är dock att packa bilarna så snabbt att verkstäderna potentiellt kan åstadkomma en extra reparation varje dag. Därför kom FTZ till KNAPP med ett ambitiöst krav som andra leverantörer hade vägrat:
”FTZ ville kontinuerligt kunna slutföra 300 snabba orderlinjer för expresskunder inom 15 minuter efter beställningen. Enligt vår åsikt fanns det ingen jämförbar anläggning i drift någonstans som kunde uppfylla det kravet, men vi visste att det det var möjligt med vår OSR Shuttle, säger VD för KNAPP Nordics, Mikael Holmqvist, som själv arbetat med projektet tillsammans med FTZ.
Och det lyckades dokumenteras i omfattande simuleringar och stresstester. Den nya anläggningen hanterar enkelt mer än 50 000 orderrader dagligen, varav mer än 15 000 av dem kan packas på mindre än 15 minuter.
Logistiklösningar är en del av en attraktiv arbetsplats
Under hela processen med den nya logistiklösningen har FTZ betonat att anläggningen ska bidra till att skapa en attraktiv arbetsplats för både befintliga och nya kollegor.
Det var här KNAPPs omfattande expertis inom ergonomi kom in i bilden. KNAPP har i mer än 25 år utvecklat sina ergonomiska lösningar i samarbete med oberoende experter inom arbetsmiljöområdet – utifrån en filosofi om att arbetsstationer ska anpassas efter medarbetaren, inte tvärtom.
”Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och vi ska även fortsättningsvis kunna rekrytera och behålla duktiga personer. God ergonomi och möjlighet till variation i arbetsdagen är viktigt för medarbetarnas välmående och hälsa och samtidigt tiden är den nya anläggningen ett teknologiskt lyft, vilket innebär att vi i framtiden kan erbjuda intresserade medarbetare nya typer av arbetsuppgifter och nya möjligheter att utveckla sina talanger här hos oss, framhåller Christian Heimer från FTZ.
Den nya helautomatiska logistikanläggningen som levereras av KNAPP kommer att ha en golvyta ungefär lika stor som en fotbollsplan och kommer att vara ca. 17 meter hög. Anläggningen är skalbar och förberedd för omfattande utbyggnader, som de nya byggnaderna också är utformade för att rymma.
Det första spadtaget till det nya huvudlagret och huvudkontoret tog i början på juni 2023 och anläggningarna beräknas tas i drift under första halvåret 2025.